Τετάρτη 29 Ιανουαρίου 2020

Αφορμή και Χρονικό Κρίσης των Ιμίων !!!

Καλό είναι να αναφερθούμε στην διαφορά που υπάρχει ανάμεσα των δύο κρατών, Ελλάδος και της γείτονας, εξ ανατολών Τουρκίας, να δούμε τα αίτια και να θυμηθούμε μαζί  το Χρονικό της Κρίσης των Ιμίων, που έφεραν στο Αιγαίο τις ¨Γκρίζες Ζώνες¨



Από ένα «κατασκευασμένο» ναυτικό ατύχημα, τούρκικου φορτηγού πλοίου, με την επωνυμία Φιγκέν Ακάτ,  όπου προσάραξε στα αβαθή ύδατα της Ανατολικής Ίμια, εκπέμποντας σήμα κινδύνου, κατά την 25η  Δεκεμβρίου 1995, ήταν η αφορμή να αμφισβητήσουν την ελληνική κυριαρχία κάποιων βραχονησίδων του Αιγαίου – των Ιμίων !
Την επομένη, 26η Δεκεμβρίου 1995, το Λιμεναρχείο Καλύμνου ενημερώνει το Υπουργείο Εξωτερικών, όπου αμέσως ενημερώνεται το Υπουργείο Εξωτερικών της Τουρκίας για την επικινδυνότητα του τούρκικου πλοίου και την άμεση ρυμούλκηση του.  
Η Τουρκία με την σειρά της απαντά, την 27η Δεκεμβρίου 1995, ότι ανεξαρτήτως διάσωσης του πλοίου και από ποιον θα γίνει η ρυμούλκηση του πλοίου υπήρχε θέμα της Τουρκίας !
Κατά την 28η Δεκεμβρίου 1995, ενώ δύο Ελληνικά ρυμουλκά αναλαμβάνουν την ρυμούλκηση του τούρκικου πλοίου και την μεταφορά του στο λιμάνι  Κιουλούκ της Τουρκίας, ενώ την ίδια ημέρα, σε ελληνοτουρκική αερομαχία, ένα Τούρκικο Μαχητικό Αεροσκάφος συντρίβεται στα Ελληνικά χωρικά ύδατα της Λέσβου, όπου ο Τούρκος πιλότος διασώζεται με την ελληνική βοήθεια.
Εκμεταλλευόμενη η Τουρκία το γεγονός, την 29η Δεκεμβρίου 1995, αναφέρει προς το Ελληνικό Υπουργείο Εξωτερικών με  Ρηματική Διακοίνωση, ότι οι βραχονησίδες των Ιμίων είναι εγγεγραμμένες στα μητρώα του Τούρκικου Κτηματολογίου Μουγκλά του νομού Μπουντρούμ – Αλικαρνασσού και ανήκουν στην Τουρκία !
Το ελληνικό Υπουργείο Εξωτερικών, απαντά με καθυστέρηση την 9η Ιανουαρίου 1996, στο αντίστοιχο Τούρκικο Υπουργείο απορρίπτοντας την διακοίνωση των Τούρκων !  
Την 15η Ιανουαρίου 1996, παραιτείται ο Έλληνας Πρωθυπουργός, Ανδρέας Παπανδρέου, λόγω ασθένειας του και την 19η Ιανουαρίου 1996, η Κοινοβουλευτική ομάδα του ΠΑ.ΣΟ.Κ. εκλέγει Πρωθυπουργό τον Κωνσταντίνο Σημίτη !     

Η Ελληνική Κυβέρνηση αυξάνει τα Στρατιωτικά μέτρα προστασίας στην περιοχή από
την 16η Ιανουαρίου 1996 – περιμένοντας κλιμάκωση των γεγονότων !  
Κατά την 26η Ιανουαρίου 1996, ο Δήμαρχος της Καλύμνου, Δημήτρης Διακομιχάλης συνοδευόμενος Διευθυντή της Ε.Α. Καλύμνου, τον Ιερέα και δύο Καλύμνιους, αποπλέουν στην μια εκ των δύο βραχονησίδων, την μεγάλη Ίμια και υψώνουν Ελληνική Σημαία, προς διαμαρτυρία της αμφισβήτησης της Ελληνικότητας των Ιμίων !!!  
Δύο Τούρκοι δημοσιογράφοι από την Σμύρνη, την επομένη ημέρα, 27η Ιανουαρίου 1996, αποβιβάζονται στην μεγάλη Ίμια με σκοπό να υποστείλουν την Ελληνική Σημαία και να υψώσουν την Τούρκικη, όπου αποτυπώνουν με ένα οπτικοακουστικό μέσον την κίνησή τους αυτή και την προβάλουν σε Τούρκικα μέσα ενημέρωσης !
Την 28η Ιανουαρίου 1996, το Ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό υποστέλλει την Τούρκικη Σημαία και Υψώνει την Ελληνική Σημαία, χωρίς να γίνουν αντιληπτοί από τις Τούρκικες δυνάμεις που ήταν στην περιοχή !
Την 29η Ιανουαρίου 1996, ο Κωνσταντίνος Σημίτης, ως Πρωθυπουργός, στέλνει μήνυμα από την Βουλή των Ελλήνων, προς την γείτονα Τουρκία, ότι η Ελλάδα θα αντιδράσει άμεσα και δυναμικά, υπερασπιζόμενη τα Κυριαρχικά της δικαιώματα, σε κάθε είδους απειλή και πρόκληση, ενώ η γείτονα Τουρκία, παραβιάζει τα Ελληνικά χωρικά ύδατα και ζητά διαπραγματεύσεις για το καθεστώς των Ιμίων !
Την 30η Ιανουαρίου 1996, γίνονται διαβήματα από την Ελλάδα προς την Ε.Ε. και Η.Π.Α., ενώ ο Έλληνας Πρωθυπουργός βρίσκεται σε τηλεφωνική επικοινωνία με τον Πρόεδρο την Η.Π.Α. Μπιλ Κλιντον.
Η Ελληνική Κυβέρνηση, δηλώνει πως είναι έτοιμη να αποσύρει το άγημα από την Ίμια, προς αποκλιμάκωση των γεγονότων, άλλα όχι την Ελληνική Σημαία, ενώ η Τούρκικη Κυβέρνηση, απαντά προκλητικά με δηλώσεις της, ότι υπάρχει ασαφές καθεστώς στο Αιγαίο και με άλλα νησιά !  
Κατά την 31η Ιανουαρίου 1996 και ώρα Δωδεκάτη βραδινή,
συγκαλείται σύσκεψη στο γραφείο του Πρωθυπουργού, ενώ αξίζει να σημειωθεί, με τον Υπουργό Εξωτερικών, Θεόδωρο Πάγκαλο, να βρίσκεται σε τηλεοπτικό πάνελ και να φτάνει αργοπορημένος.
Την Πρώτη πρωινή και Σαράντα λεπτών,
στο Γ.Ε.Ε.Θ.Α. σημαίνει Συναγερμός, ότι στην μικρή Ίμια αποβιβάζεται ομάδα Τούρκων Ειδικών Καταδρομών.
Την Τετάρτη πρωινή και τριάντα λεπτών,
Ελικόπτερο του Ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού, με πλήρωμα τον ΥΠ/ΡΧΟ Παναγιώτη Βλαχάκο, τον ΥΠ/ΡΧΟ Χριστόδουλο Καραθανάση & ΑΡΧ/ΣΤΗ  Έκτορα Γιαλοψό, ξεκινά από την φρεγάτα ¨Ναυαρίνο¨ που βρίσκεται κοντά στα Ίμια, προς επιβεβαίωση των πληροφοριών, κάτω από δυσμενείς καιρικές συνθήκες που επικρατούν στην περιοχή.
Την Τετάρτη πρωινή και Πενήντα λεπτά,
το πλήρωμα του Ελικοπτέρου αναφέρει τον εντοπισμό 10α  Τούρκων Καταδρομέων με την σημαία τους στην Ίμια και παίρνει την εντολή να επιστρέψει στην βάση του, κι ενώ πετά μεταξύ των βραχονησίδων Πίτα και Καλόλιμνο, χάνεται από τα ραντάρ !
Την Έκτη Πρωινή, της ιδίας ημέρας,
η Κυβέρνηση των Η.Π.Α., επιβάλλει και στις δύο πλευρές,  No ships, no troops, no table-flags δλδ Να μην υπάρχουν Πλοία, Στρατεύματα και Σημαίες στην περιοχή – Να ισχύσει σε διπλωματική γλώσσα το Status quo ante, Λατινική φράση, η οποία σημαίνει, Να παραμείνουν τα πράγματα ως έχουν !!!
Μέχρι το μεσημέρι της 31ης Ιανουαρίου 1996, είχαν αποσυρθεί από την περιοχή των Ιμίων, όλα τα Πλοία, Στρατιωτικές Δυνάμεις και Σημαίες !

Ο Έλληνας Πρωθυπουργός, Κωνσταντίνος Σημίτης, ευχαρίστησε την Κυβέρνηση και τον Πρόεδρο των Η.Π.Α.,  από το βήμα του Ελληνικού Κοινοβουλίου, για την παρέμβαση τους και αποκλιμάκωση της καταστάσεως που υπήρξε !   

Ο τότε Υπουργός Εξωτερικών, Θεόδωρος Πάγκαλος, είπε το μυθικό "την Ελληνική Σημαία την πήρε ο αέρας " 

Και το Εθνικό φρόνημα και η Υπερηφάνεια των Ελλήνων, είχε καταρρακωθεί, με αποτέλεσμα να κλονιστεί η αξιοπιστία την Ελληνικής Κυβέρνησης, αλλά ωστόσο ο Κωνσταντίνος Σημίτης Κυβέρνησε μέχρι το 2004 !

Με επίσημη ανακοίνωση το Ελληνικό Κράτος, αναφέρεται σε πόρισμα που η πτώση του ελικοπτέρου οφειλόταν στα αίτια των δυσμενών καιρικών συνθηκών και στην απώλεια προσανατολισμού του πιλότου !

Οι Πολιτική ηγεσία τα έριξε στην Στρατιωτική ηγεσίας και τον τότε Αρχηγό Γ.Ε.Ε.Θ.Α. Ναύαρχο Λυμπέρη 

Η ευρύτερη άποψη της Ελληνικής Κοινωνίας, καθώς και ειδικών εμπειρογνωμόνων, έχουν εδραιώσει την πεποίθηση, ότι το ελικόπτερο καταρρίφθηκε από ριπές που προήλθαν από Τούρκους καταδρομείς που ήταν στην Ίμια ή είτε από Τούρκικο Πλοίο του Πολεμικού Ναυτικού !  

Όπως και η πεποίθηση της πλειοψηφίας του Ελληνικού Λαού είναι, ότι τα Ελληνόπουλα χάθηκαν αδίκως και η όλη αποστολή αποδείχθηκε "φιάσκο" από ευθύνη και ανικανότητα της τότε Πολιτικής ηγεσίας !!!

Η διαφορά ανάμεσα στα δύο γειτονικά κράτη !              
Η Ελλάδα δέχεται την μόνη διαφορά που υπάρχει με την Τουρκία την οριοθέτηση της υφαλοκρηπίδας, ενώ
η Τουρκία θέτει μια σειρά θεμάτων  αναγνώρισης  των 6 μιλίων και όχι 10 μίλια του εναερίου χώρου, του FIR Αθηνών, την αποστρατιωτικοποίηση των νήσων του Αιγαίου και με την κρίση των Ιμίων αμφισβητεί το καθεστώς κάποιων ελληνικών νήσων και βραχονησίδων ως «Γκρίζες Ζώνες»

Ιστορικά θα πρέπει να γνωρίζουμε και να θυμηθούμε, ότι
η Ιταλία παραχώρησε μετά το τέλος του Β' Παγκοσμίου Πολέμου, με τη Συνθήκη των Παρισίων το 1947, την ενσωμάτωση των Δωδεκανήσων στην Ελλάδα, ακολουθώντας και τα νησιά του Αιγαίου – Δωδεκάνησα, όπου μέσα σε αυτά ήταν ολόκληρο το πλέγμα των νήσων και των βραχονησίδων, ακατοίκητων ή σποραδικά κατοικημένων, συμπεριλαμβανομένων και των  Ιμίων !

Η γείτονα Τουρκία, ενώ είχε αποδεχτεί πλήρως το καθεστώς επικυριαρχίας της Ελλάδας στα νησιά αυτά, προσπάθησαν να δώσουν την δική τους ερμηνεία στην Συνθήκη της Λωζάνης - Ελβετία, που πραγματοποιήθηκε το 1923, με την οποία είχαν παραχωρηθεί τα Δωδεκάνησα στην Ιταλία στο σύνολό τους, αλλά όχι ονομαστικά !

Εδώ κλίνω το άρθρο, εις μνήμη των Τριών Πεσόντων Ηρώων, που υπογραμμίζω έπεσαν εν καιρώ Ειρήνης, από λανθασμένους  χειρισμούς των τότε Κυβερνώντων, εφόσον ήθελαν την ¨είτε έτσι, είτε αλλιώς¨ αποκλιμάκωση της έντασης !

Έλληνας στρατιωτικός των Ειδικών Δυνάμεων μιλάει για εκείνη την ημέρα :
Επόμενο άρθρο
Θα αναλύσω γιατί βρισκόμαστε στο ίδιο και χειρότερο σημείο, μετά από 24 χρόνια και το τι μας επιφυλάσσει το άμεσο μέλλον.. 


Γράφει ο Αντώνης Λουκόπουλος